Thursday, October 4, 2012

Kalau Allah nak beri....



Setiap kali mengambil air suling di mesinnya,saya tak pandai nak mengagak berapa jumlah syiling yang diperlukan untuk dimasukkan dalam mesin tersebut.Selalunya terlebih dan jarang sekali terkurang.

Bukan terlebih syiling,terlebih air.Diisi syiling 50 sen,penuh air sebotol besar,sampai melimpah-limpah.Sayang pula rasanya.Takut membazir disitu.Diisi pula syiling sekupang atau dua kupang,kejap lagi botolnya tidak penuh pula.Haishh..

Akhirnya saya memutuskan,takpelah,isi 20 sen atau dua kupang kata orang utagha kedalam mesin dan air akan penuh jua sedikit mula sedikit.Itu pun kadang kala melimpah juga.

Apabila botol air yang diisi itu sudah penuh isinya,biasanya butang hijau ditekan.Butang hijau bermakna ‘henti sementara’.Dan biasanya,orang yang mengambil air selepas itu hanya perlu menadahkan botol mereka dan sambung semula ‘pengeluaran’ air tersebut.Syiling yang dimasukkan mereka juga sudah tidak banyak.Sebab sudah di’topu-up’ oleh orang sebelumnya.

Saya selalu menekan butang hijau itu.Takpelah,sedekah kat orang.InsyaAllah.

Macam biasa,hari ini saya pergi ke mesin air tersebut.Dari jauh saya nampak ada seorang lelaki sedang membersihkan alat itu.Bila saya menghampir,pakcik itu terperasan akan kehadiran saya.Walhal sebelum itu,dari jauh saya ralit memerhati dia membersihkan mesin.Disemburnya,dilapnya.Bila saya mendekati,pakcik pun bersuara,

“Haa,mai letak botol tue..”

Saya macam kehairanan pula.Tanpa berkata apa-apa,saya pun meletakkan botol di corong keluar air.

Dia pun meletakkan syilingnya dan terus menekan punat ‘pengeluaran air.’

Pakcik gunakan duit dia?

Habis sahaja botol diisi,*ngam-ngam pulak tue penuhnya.Takda tumpah-tumpah airnya.wahh..*,saya pun tanya kat pakcik.

“Pakcik,belanja air ea hari ini?”

“Ha’ah..ambik la..”

Alhamdulilah.Rezeki.Betul kata Ustaz Azhar Idrus,jangan lokek dengan nikmat yang Allah beri pada kita.

Banyakkan sedekah.Saya tak sangka juga sebenarnya.Selalunya bila saya mengisi air dan air tersebut penuh dan tak dapat diisi lagi,saya akan tinggalkan mesin tersebut untuk beri baki air pada orang seterusnya.

Rupanya Allah Maha Melihat.

Dia beri ‘cash’ lagi di dunia.

Syukur.Yok banyakkan bersedekah dalam hidup kita!

No comments: