Saturday, September 17, 2011

Doakan Fatimah Azzahra.


suka posing..hehe.


Petang semalam,saya menelefon emak dirumah.Bertanya khabar,cerita macam-macam.Gosip??err..saya tak suka gossip.Hehe.Soalan wajib petang jumaat,

“ Tajuk apa al-kuliyyah hari nie,mak?”

“Tentang aidilfitri.Penceramahnya setiausaha persatuan pengguna Islam.”

“Oh..Dr Ma’mor.”

Peminat Al kuliyyah.InsyaAllah.Semoga minat ini berpanjangan.Nak dijadikan cerita,emak bertanya pada saya,”kaklong letak gambar Fatimah kat facebook ea?gambar dia dengan bendera tue?”

Oh,saya menidakkan.Bukan di facebook jawab saya.Di blog.Entri dibawah tue.Huhu.Emak cerita,semalam hari cuti umum.Sempena hari Malaysiaku yang tercinta.Fatimah telah melakukan satu eksperimen.Uish,eksperimen apakah itu?

Dia telah mengisar atau didalam bahasa antarabangsanya,”blender” buah pisang untuk dijadikan jus.Glupp.Apakah??

Saya yang mendengar cerita emak itu,agak terkejut juga la.Aik,dari mana budak kecik tue belajar ek?

Siap berpesan pada emak,belikan dia carrot,lepas nie nak buat jus carrot pula.Oh,saya rasa Fatimah telah menjadi perunding pemakanan kesihatan kami sekeluarga.Haha.

Emak menyambung cerita lagi,selepas dia mengisar buah pisang tue,dia telah mempelawa Aishah untuk minum.Malangnya kata emak,Aishah tak sanggup.Hehe.Kalau eden disitu pun eden tak songgup.Hehehe.

comel kan?hehe..


Mendengar cerita emak,saya teringat ketika saya bercuti dirumah 3 bulan yang lalu.Fatimah mengajar saya makan daun misai kucing.Saya tak terjamah daun itu.Tetapi Fatimah memakannya begitu sahaja.Dia belajar dengan arwah atok kami.Adik kecil saya itu seorang yang klasik kadang-kadang.Nak tahu,dia mengajar saya pelbagai manfaat dari pokok.Patutlah dia duduk di luar rumah berjam-jam kadang kala.

Ada sekali tue dia petik daun lidah buaya atau lidah jin,kemudian dia sapukan lendir daun tersebut di rambutnya.Katanya untuk melebatkan rambut.Ok,saya lihat rambutnya memang cepat panjang dan lebat sekarang.Waahh,really traditional my adik!

Fatimah,dia cepat tangkap apa yang dia dengar,baca,lihat.

Akhir coretan,doakan si kecil Fatimah berjaya dunia akhirat.InsyaAllah.Antara bait-bait kata-katanya yang diingati :

“Kaklong,orang nak jadi doktor.Nak pergi Oxford.Lepas tue nak tolong orang-orang Palestin..”

InsyaAllah adik,kaklong akan senantiasa mendoakanmu.Semoga cita-citamu tercapai.


Ayub dan Fatimah.Teman eksperimen bersama.

2 comments:

~ Nur Amira~ said...

salam kak,
subhanallah,pandainya..comeynyaa..
insyaAllah,mg dikabulkan impian nk jd doktor.amin2..

ciri2 tu da ad tu.pakar runding mnknan blh jd dktor gk ^^

Nur Husna said...

hehe..tersangatlah pandai sehingga kami semua pening kepala,mira.
kadang2 malu dengan dia,mudah2an impian dia nak ke oxford dan palestin tue makbul.insyaAllah.doakan dia tau mira..=)