Sunday, September 18, 2011

Keyakinan = Confidence


confidence?


 Selalu tak dengar ayat dibawah nie? 


Saya risau la nak jawab exam..buku pun tak khatam lagi,air penerang hati tak minum lagi..adoiyai..lecturer pulak killer
-sejak bila pulak depa cap lecturer killer?..hehe-..
rasa tak confident jawab..habis la..result mesti x best punya..takut r..nanti pointer jatuh..mak ayah mesti marah..malu kat orang kampung..”


Oh.Ini ayat rekaan ye.Sila jangan terpedaya.hehe.Tapi kalau nak exam (bahasa antarabangsa),ayat-ayat ini selalu ditutur.Hmm..saya pun kadang-kadang cakap benda yang serupa.

Sebab Prof Dr Muhaya pernah cakap,jangan cari kesalahan orang lain,betulkan diri sendiri dulu.huhu.Sangat menusuk kalbu.


Macamana ye saya nak mulakan entri nie?sebab saya bukan orang yang kuat keyakinannya.sorb.sorb.Ayah pernah berpesan pada saya,kita mesti yakin dengan apa yang kita buat.Tapi,dia sambung lagi,jangan terlebih yakin pula.Kalau over confident,benda tue akan memakan diri kita.Bahaya.


Sekarang,saya cuba nak tingkatkan keyakinan saya.Ya Allah,saya bermohon padaNya supaya mempermudahkan urusan dunia akhirat.Banyak benda yang saya gagal lakukan hanya sebab tiada keyakinan diri.Eden malu dengan semua orang.-_-


Eden lagi malu dengan Allah.ish.ish.ish.


Hmm.Contohnya macam nak bawa motorsikal kan.Sampai sekarang,masih tak lepas lagi.Alahai.Bukan tak pernah bawa.Dulu,pernah la juga.Bila dah lama tak bawa,jadi kekok pula.hmm.Maka, keyakinan tue akan menurun dari 100% sampai 50% kot.gluupp.

Saya cuba untuk  belajar memandu dalam waktu terdekat nie.InsyaAllah.Tapi bila difikir-fikirkan macamana la kalau bawa kereta tepi lori tangki atau trailer nanti.Depa besaq-besaq na.


See,where is my confident?

nak beli keyakinan diri?apakah?

Cuti yang lepas,saya berkesempatan ke bandar dengan kawan, Adha dan Jamilah.Bila tengok Adha memandu dari Gembut ke Kota Tinggi,ia seolah-olah membuka mata saya.Adha memandu dengan yakinnya walaupun pada awalnya kami bertiga agak cuak.Kereta yang dipandu Adha bergesel dengan lori.Ok,saya yang berada ditempat duduk belakang agak pucat lesi rasanya.Alhamdulilah,kami tiada apa-apa.Adha pun mula down juga.

Apa yang membuatkan saya kagum ialah,dia tetap drive lagi sehingga kami pulang ke Gembut semula.Sangat tabah.Salute for her.Minggu lepas,dia mesej saya,menyatakan dia selamat sampai di UPM.Memandu dari Johor ke Serdang.Pertama kali ye.


Saya sedar,keyakinan itu sangat penting.Sebab dari keyakinan,kita boleh melakukan sesuatu perkara.Seterusnya tak mustahil kita beroleh kecemerlangan atau kemenangan.Sebagai orang Islam,lagi la kena kuat keyakinnya.Keyakinan pada Allah,yang telah menciptakan kita tidak sia-sia.InsyaAllah,saya akan meningkatkan lagi keyakinan saya.

Saya teringat arwah atok selalu pesan,setiap apa yang kita lakukan,kita tak perlu takut,risau bimbang dan yang sewaktu dengannya.Allah kan ada.Dia takkan biarkan kita keseorangan.Dia sentiasa menemani kita.Ya,saya akui benda itu.

Rindu arwah atok.


Dengan keyakinan,saya percaya,saya boleh menunggang motorsikal,memandu kereta,menunggang kuda ( eden nak cuba aktiviti nie untuk sem ini..hehe) dan mengejar cita-cita saya.InsyaAllah.


Doakan yang terbaik buat saya ya!

Tapi kalau aktiviti kat bawah nie,kena fikir banyak kali nak buat nih.Walaupun nampak macam seronok.hehe.


dengan lafaz bismillah,eden terjun..yeahh..





No comments: