Thursday, November 24, 2011

Winter di Sintok?




beginilah kami sekarang..:)

Hujan turun awal pagi semalam,sejak subuh.Alhamdulilah,syukur pada Allah yang menurunkan rahmatNya.Bila saya terjaga pukul waktu pagi,ia sedang renyai-renyai.Tatkala azan subuh berkumandang,ia semakin lebat.MasyaAllah.Keadaan sangat kebekuannn..huhu..

Apa-apa pun,I love rainy day..!hehe..

Masa kelas propaganda semalam,saya menggigil kebekuan.Sungguh,ia sangat-sangat menyentuh ke tulang sum-sum.Walaupun telah memakai kot,kesejukan itu masih dirasai.Ayinu,rakan sekelas kami masuk dengan belakang bajunya basah.Kesian dia.

“Ayinu,your back is very weat..”

Ayinu berasal dari Turki.Dia sangat cantik.hehe.Saya suka tengok muka dia.

“Oh yeah.It’s heavy rain outside there..”

Kami pun bercerita.Kata Ayinu,kalau di negaranya,biasanya musim hujan akan tiba sebulan sebelum musim sejuk.

Wohhoo..hujan selama sebulan?SubhanaAllah.

“But you know what, during winter come, there are peoples died because they cold and didn’t wear proper cloth..”

“Last year,two womens from Malaysia died because they can’t stand..”

Oh,agak terkejut juga mendengar ceritanya.

“Which part of Turkey you come from,Ayinu?”

“Istanbul..”

“Wow,Istanbul..Constatinople,right?”

“Yes..that’s it..”teringat program Al Fateh yang saya sertai minggu lalu.Pasti Ayinu kenal pejuang Islam itu dan Aya Sofia.

Hujan diluar masih turun dengan lebatnya.Kabus mula meliputi bilik kuliah kami.Kawasan Sintok tempat saya belajar memang sangat cantik dan mendamaikan hati.Kelilingnya diapit oleh gunung ganang.Jadi bila hujan turun,suasana akan berubah dengan kabus meliputi gunung-gunung tersebut.Sejuk?sampai sekarang saya masih failed menahannya.Grrrr..walaupun hampir tiga tahun disini.Hampir untuk menamatkan pengajian.

Sebelum pulang ke Kachi,saya beritahu pada Ika,classmate kelas propaganda.

“Ika,balik Kachi nie korang berdiri ramai-ramai tepi kolej Kachi tue,biar Husna ambil gambar.Pastue hantar kat salam perantauan..hehe..”

Gelak besar dia dengan Chaq.hehe.

Kadang kala dalam hati ada juga memasang niat untuk memegang salji.Warna putihnya begitu menggoda.hehe.Tapi bila difikir-fikirkan semula,sedangkan musim hujan kadang kala saya alah,inikan pula bila musim sejuk bermula.


SubhanaAllah..cantik kan?

Teringat cerita Dr Rei Nakamura.Dia cerita,kalau di Jepun,suhu ketika musim sejuk kadangkala mencecah hingga -11˚.Mak aih.Takat beku kot.


snow in Japan.wohaaa..
 

Bersyukur masih diberi kesempatan tinggal di Malaysia.Semua cuacanya saya fleksibel.Alhamdulilah.Suka,suka.Tetapi dalam hati yang kecil ini,masih menyimpan angan-angan budak kecil – ingin merasai negara empat musim-.InsyaAllah.

No comments: