Monday, January 2, 2012

"My Dear Allah.."


kredit

Fatimah sudah pandai mengirim mesej kepada saya sejak kebelakangan ini.Kadangkala,sedang saya menaip mesej untuk Aishah,tiba-tiba mesej yang dibalas ‘oleh Aishah’ berubah ejaannya.Menjadi penuh dan ringkas.Tahulah saya,siapa lagi yang menaipnya,kalau bukan si kecik tue.

Kadang kala,dia menelefon,hanya untuk mengusik,

“Kaklong takut kucing ea..hihi..”

Grr..ok,emak beritahu saya semalam,dia menerima kelahiran ‘anak-anak baru’.Err,maksud saya anak kucing.4 ekor semuanya.Semuanya dilahirkan pagi semalam.

“Baby tahun baru..”kata bonda.Yolah tue.

Dan ‘mangsanya’ adalah saya..glupp..

Saya hairan,macamana si kecil Fatimah itu sudah pandai menaip mesej.Ya,saya tahu dia sudah pandai membaca dan menulis sekarang.Aishah yang mengajarnya?impossible.Awal-awal lagi saya sudah pesan pada Aishah,jangan ‘dedahkan’ adik dengan teknologi sangat.

Cukup sahaja untuk dia mengenali televisyen,radio dan internet kadang-kadang.Itu pun sudah memeningkan kami semua.huhu.Tetapi tidak untuk telefon bimbit.

Say ‘no’ to handphone.

Lalu,petang semalam,saya cuba merisik-risik cerita dengan si kecil tue.Sudah semestinya saya harus menyiasat kegiatannya itu.hehe.Sudah macam Sherlock Holmes.hehe.

“Fatimah,siapa yang ajar tulis mesej nie?..”

Off course dia membalas menggunakan telefon Aishah.

*kata Aishah,bankrap dia lama-lama*.

Fatimah : Maiderallah..

“Hah..apa tue?”

Tak lama kemudian,dia pun menelefon.

“Kaklong,dapat tak mesej tadi?”

“Dapat..tapi tak faham Fatimah tulis apa..”

“Oh..kan kaklong tanya,siapa yang ajar kita tulis mesej kan?”

“Ye..siapa?”

“Kita nak tulis kat situ,’MY DEAR ALLAH’..MY DEAR ALLAH yang ajar kita tulis mesej..”

See,her spelling above?dia cuba untuk menulis ‘MY DEAR ALLAH’.Tapi yang jadinya ‘Maiderallah..”




SubhanaAllah.Saya terdiam.

Sejujurnya,saya rasa macam hendak menangis lewat petang semalam.Nafas saya bagaikan terhenti,degup jantung saya laju bergerak.Tiba-tiba saya rasa sangat malu,takut dan insaf.Dia beri saya jawapan tauhid.

Allah..

Hati saya rasa sangat sayu.

Fatimah,kamu membuatkan kakakmu menyedari bahawa segala bakat,kepandaian yang kita ada hari ini,segalanya milik Allah,dik.

Segala harta,kekayaan yang melimpah-ruah selama ini kita perolehi adalah pinjaman dari Dia,dik.

Kalau Allah tak izinkan kita memperolehi waima setitis ilmu pengetahuan sekalipun,kita tak akan dapat ilmu tersebut.

Apa yang kita perolehi hari ini,tidak selama-lamanya kekal.

Walaupun ‘ilmu menaip mesej’..

Mana milik kita..
Tidak ada milik kita..
Semua yang ada..
Allah yang punya..

-          Rabbani : Mana milik kita -


No comments: