Wednesday, February 1, 2012

Cantik dan Tampannya..



Cantiknya seorang wanita bukan terletak pada mata yang melirik manja,tubuh yang meliuk lentuk pelbagai gaya,bukan pada perfume yang dihala ke serata anggotanya,bukan juga pada bibir petah berkata-kata tanpa idea...


Tetapi,cantiknya wanita itu terletak pada kehebatannya mendidik anak-anak menjadi ulama’ dan umara’ pewaris agama,kejelitaannya adalah ketika menitis keringat menguruskan rumah tangga,kemerduan suaranya ketika mengalunkan kalam cinta kurniaan Pencipta dan kegigihannya menjaga kebajikan keluarga.Berniatkan keredhaan Allah semata-mata.

Tampannya seorang lelaki bukan terletak pada wajahnya yang menggetarkan sanubari,bukan pada senyuman yang menggoncang hati si puteri,bukan jua pada renungan tajam menggoda hati.

Bukan..ketampanannya tidak terletak disitu.

Ketampannya terletak pada ’tanggung dan jawabnya’ menguruskan keluarga yang  dicintai,bijaknya dia menguruskan kewangan keluarga,kegigihannya melangkah ke rumah Pencipta setiap ketika,dia melimpahkan kasih sayang yang tidak berbelah bahagi kepada famili dan syahid adalah impiannya yang abadi.

Itulah cantik dan tampannya bagi seorang gadis dan jejaka.

Jika kamu terpesona dan terpegun melihat gambar seorang gadis yang cantik dan jejaka yang tampan di laman maya,nanti dulu…jangan dipuji ketika itu.

Tahanlah hati.Jagalah ia agar tidak terleka dengan nikmat dunia.Barangkali itu sebagai cubaan buat dirimu,apakah bisa menjaga pandangan dan hati yang diberi oleh Ilahi.

Setiap yang diberi oleh Allah itu tidak abadi.Pinjamnya hanya sementara,semuanya akan disoal di akhirat sana.

Jangan kamu cemburu melihat si dia yang cantik dan tampan.Mereka sama sahaja seperti kamu.Percayalah.Hanya amalan yang membezakan kita semua.

Jika hati kamu masih mengatakan,

"Dia sangat cantik..aku?biasa sahaja..”

Cuba kamu renung tangan,kaki dan anggota tubuh badanmu.Sama sahaja dengan mereka bukan?

Barangkali Allah menciptakan yang lebih istimewa buat dirimu dari mereka.
Mungkin akalmu sangat cerdas menerima ilmu pengetahuan atau kamu segera melakukan amalan tanpa pertangguhan?

Nikmat yang diberi oleh Tuhan,kadangkala diluar jangkauan.MasyaAllah..

Syukurlah.Kamu masih diberi kasih sayang tidak bertepi oleh Allah.

Alhamdulilah…

No comments: