Wednesday, February 29, 2012

Kelompatan Tarikh



Saya teringat ketika belajar Sains sewaktu darjah empat dahulu.Waktu itu kami belajar bab waktu dan hari.Dari situ baru saya tahu,rupa-rupanya setiap empat tahun sekali,bumi akan ‘terlebih’ mengelilingi matahari.Hasilnya,terjadilah tahun lompat.Yang berlaku hari ini.

Kalau diperhatikan,jumlah hari dalam tahun lompat juga akan berubah.Ia menjadi 366 ¼ hari,kalau saya tidak silap.

Ada sesiapa yang pandai Sains disini?mungkin boleh terangkan.hehe.Cikgu kami juga ada memberitahu,orang yang lahir pada tahun lompat juga sangat beruntung.

Masa tue,saya juga terfikir.’Bagusnya’ mungkin sebab dapat jimat duit beli kek kot.Alahai.

Tapi kasihan mereka.Kena menunggu 4 tahun sekali untuk menyambut hari lahir.

Hmm,kalau sambut hari lahir 4 tahun sekali,adakah pertambahan umur mereka juga berlaku 4 tahun juga?



4 tahun yang lalu,saya masih di sekolah.Sedang menelaah ilmu.Teringat waktu itu,berkobar-kobar semangat ke universiti.

Alhamdulilah,4 tahun kemudiannya,Allah tempatkan saya disini.

4 tahun yang lalu juga,umur saya masih belasan tahun.Kini sudah mencecah angka puluh.Umur pun semakin bertambah.

Saya tidak tahu apa yang akan berlaku 4 tahun akan datang.

Mudah-mudahan saya menjadi  sesuatu yang berharga buat ummah.InsyaAllah.

Mungkinkah saya masih dibangku pengajian pascasiswazah?InsyaAllah.Mudah-mudahan.Itulah doa dan harapan saya,siang dan malam.Doakan juga ya.

Ada sahabat yang mengusik,adakah 4 tahun nanti gelaran akan bertukar?

Erk..

Diharapkan Allah memberkati umur saya,untuk menikmati 4 tahun akan datang.Ameen.

Saya berharap,4 tahun yang  merangkumi tahun lompat akan tiba nanti,Allah senantiasa memayungi diri ini dengan kasih sayangNya siang dan malam.

Saya mahu menjadi lebih baik untuk 4 tahun akan datang.

No comments: