Monday, September 3, 2012

Ngiau ngiau itu saudara kita!


Hujan turun dengan lebat diluar rumah.Alhamdulilah.Memang sekarang boleh dikatakan setiap hari hujan akan turun.Samada pagi atau petang,atau sepanjang hari.Syukur.Sejuk sedikit bumi selepas panas dengan isu orang bergaduh yang tak berkesudahan.Pening!

Petang itu didapur,sedang saya mengemas pinggan mangkuk di sinki,telinga menangkap bunyi bising diluar rumah.Mulanya saya abaikan sahaja agak saya,barangkali bunyi motor merempitt..preng prengg diluar rumah.

Bila saya amati,bunyi itu semakin lama,semakin kuat.Walaupun hujan lebat,ia jelas kedengaran.Selepas mengesat tangan,saya menjenguk melalui pintu dapur.MasyaAllah,banyaknya anjing!agak saya dalam 6 hingga 7 ekor begitu.Keadaannya seolah-olah sedang bergaduh dengan sesuatu.Saya terus amati kawanan anjing tersebut dan terpandang sesuatu yang berwarna putih.Bagaikan ingin pengsan saya terpandang benda itu,seekor kucing putih yang kecil!

Kasihannya!bayangkan seekor kucing sedang bergaduh dengan sekumpulan anjing yang rata-ratanya bersaiz besar.Arghh,saya geram.Dari jauh,saya nampak kucing itu bagaikan dibuli.Sekejap sekejap ia bagaikan dilambung ke udara oleh anjing-anjing tersebut.Binatang mughalazah itu mengerumuni kucing tersebut.Ya Allah,darah saya berderau.Kucing itu dimakan oleh si anjingkah?bunyi ngiauannya semakin kuat.Saya pekikkan suara,menghalau anjing-anjing tersebut.Shafie terus mengambil batu,dibalingnya kearah kawanan anjing tersebut.Aishah dan Fatimah mula menghalau.Hati saya mula resah.Janganlah kucing tersebut dibaham oleh binatang itu,sebab suaranya sudah tidak kedengaran lagi.

Saya risau,takut kalau ada apa-apa terjadi pada si putih itu.

Bila anjing-anjing tersebut pergi,keadaan menjadi sunyi sepi.Hati saya mula sebak.Hendak pergi ke tempat itu,saya tak berani.Saya kalah bila melihat makhluk yang cedera.Saya panggil adik yang berada di kebun untuk melihat kucing tersebut.”Pergilah tengok kalau ada apa-apa terjadi kat kucing tue..kalau dia mati,kena cepat-cepat tanam..”,seru saya.Aishah siap berpesan,hati-hati,jangan diangkat binatang itu sembarangan.Dikhuatiri terkena air liur anjing tersebut.Dengan penuh cermat,adik pergi menjenguk kucing tersebut.

“Kaklong,kucing hidup lagi..!”

Allah,rasa nak menangis saya ketika itu!syukur Alhamdulilah.

“Tapi  kalau tengok badan dia..sian weh..penuh dengan bekas warna hitam..kaki dia patah..orang tak berani nak dekat..dia macam tengah marah lagi..badan dia kena gigit dengan anjing..orang try nak angkat,tapi dia macam nak terkam..agaknya dia ingat orang nak kacau dia..”,adik memberitahu.

“Sekarang nak buat macamana?”

Emak mencadangkan supaya kucing diangkat menggunakan plastic hitam,kemudian dimasukkan kedalam kotak.Makhluk itu diam sepanjang dibuat demikian.Agak saya,ia masih lemah lagi angkara anjing-anjing kejam tadi.

Hendak dibawa ke veterinar,cuaca semakin mendung,gelap.Jarak klinik veterinar juga agak jauh dari tempat kami.Lantas,kami putuskan kucing tersebut diletakkan dibawah rumah beserta makanan dan air.Adik turut menyapu ubat pada anggota yang tercedera.Kasihan,tentu ia menderita!

Keesokan harinya,saya tidak mendengar sebarang bunyi dari kucing tersebut.Bila adik menghampiri kotak tempat mastautin sementaranya,
“Kaklonggg..kucing dah matiii..!!”

Ya Allah……………………………………..

Saya terkesima.

Akhirnya makhluk yang tidak berdosa itu ditanam bersebelahan rumah.Adik siap meletakkan batu sebagai tanda kuburnya.Bila Fatimah pulang dari sekolah,dipetiknya bunga mawar dihalaman rumah,ditaburnya bunga itu di atas kubur.Hati si kecil.

Sebelum ditanam,saya perhatikan badannya yang penuh dengan bekas gigitan.Barangkali badannya tidak dapat menahan kuman-kuman yang terkandung didalam enzim air liur anjing tersebut.Bukan seekor,tetapi 7 ekor!bayangkan.Walaupun kucing itu bukan milik kami sekeluarga,tetapi ia kerap datang untuk menumpang makan,bermain dan sebagainya.Kata Aishah,kucing itu sedang mengandung.Lagi bertambah pilu mendengarnya.

Ia juga makhluk Tuhan.Makhluk Allah.

Semoga ia damai disana.Bersama binatang-binatang syurga.Ameen!

Bila diingat-ingat kembali,saya bertemu analogi ini disebalik kisah tadi.

Disebalik kegembiraan kita menyambut Syawal sekarang,kita bagaikan terlupa dengan saudara seagama yang sedang menderita.

Kita terlupa dengan isu rakyat Syria yang rakus disembelih hampir setiap hari.

Kita alpa dengan isu Rohingnya yang dibersihkan di negara sendiri.

Apatah lagi dengan isu Palestin yang tidak berkesudahan sehingga ke hari ini.

Kita memang lalai.Kita memang alpa.Kita memang cuai.

Saya yang lalai.Saya yang alpa.Saya yang cuai.Kalau tiada yang ingatkan,memang tak ingat.

Sadisnya !


Bayangkan kucing putih yang kecil itu saudara kita yang sering dizalimi.Dikerumuni beramai-ramai,ditindas,dilambung-lambung dengan musuh Islam.Dia merintih macamana sekalipun,orang yang menganiaya itu takkan peduli.Sampai mangsanya mati,barulah dia puas hati.

Kalau difikirkan anjing itu bukan berani sangat sebenarnya.Kata ayah,kalau dibaling batu,memang ia akan lari lintang pukang.

Musuh kita juga bukan berani juga.Kalau dibaling ‘batu serangan’ kita pada mereka,nescaya mereka akan gelisah,gentar dengan orang Islam.

Batu serangan kita ialah perpaduan.Batu itu bukan bersaiz kecil,ia hanya mewakili seorang Muslim sahaja.Ia mestilah batu besar.Mewakili hati umat Islam yang bersatu padu.

Kalau diperhatikan juga,kucing itu mati akibat virus yang terdapat pada gigitan anjing-anjing tersebut.Orang Islam zaman kini,yang semakin tenat akibat digigit virus dari musuh kita.Virus hedonisme,virus fitnah yang menjadi-jadi sekarang ini.
Lemah.Tak berdaya.Hanya tahu bertekak sahaja.

Sempena merdeka kali ini,saya ingin membuat permintaan.Semoga umat Islam bersatu hati.Cukup-cukuplah musuh menganiaya kita.Bertepuk tangan,tersenyum tatkala melihat kita bergaduh.

Kalau kita bersatu hati,Palestin,Syria,Rohingnya dan sesiapa yang tertindas tidak akan bermandi darah lagi.

Carilah titik persamaan.Bukan titik perbezaan!


No comments: