Wednesday, December 19, 2012

Kemelut yang melanda diri


Tengok tajuk,macam masalah besar.eheh.Alhamdulilah,saya sihat-sihat aja.Cuma agak kepeningan dua tiga hari ini.Dengan thesis.Mata pun kadangkala jadi macam gini -_-

Teruskan berdoa untuk thesis saya!amat mendambakan doa kalian.Bila kepeningan,teringat ‘my twin’ selalu pujuk.

“Jangan risau,kembar.Anggap sahaja buat thesis nie macam buat assignment.InsyaAllah boleh..”

Sweet..

Tapi bila pening itu sudah tidak lagi sweet. :’)

Dihari yang lain,jumpa adik junior.Dia sempat tanya pada saya.

“Akak buat thesis?rajinnya..”

Ameen.Mudah-mudahan terus rajin sampai ke syurga!

“Yup..doakan eh..” motivasi tue,wahai Husna!

Begitulah saya.Pergi mana-mana,jumpa siapa-siapa,memang doa dipinta dari mereka.Sangat mengharapkan doa kalian semua!

“InsyaAllah akak boleh..nama pun latihan ilmiah,kak..macam kita buat latihan..”

Iya adikku.Kakakmu ini mengharapkan sebegitu :p

Nak bercerita.

Setiap kali masuk waktu Maghrib di aras kolej kediaman,saya mesti pening.Teman sebilik pun sama.Kadangkala rasa nak pengsan.

Sebabnya ada upacara keagamaan di bilik berdekatan.Mesti anda tahu.

Bila melintasi bau itu,hati rasa macam nak jerit ‘iyahh..ke tepi, ke tepi..datin nak lalu..’

Malangnya suara tak terkeluar.Tak tergamak nak buat macam tue.hehe.

Bila saya fikir-fikirkan balik.Islam ini sangat indah,mudah dan praktikal.

Tak perlu nak bakar apa-apa sebelum berdoa.

Tak perlu meratap-ratap,ketuk kepala kat lantai mengadu.

Tak perlu menahan sakit,mencucuk badan sampai berdarah-darah supaya dosa diampunkan.

Tak perlu mengadu,merintih dengan orang agama yang duduk dalam satu bilik kecil.Kadangkala orang tue pun tak boleh percaya.Kadang dia pun buat salah juga (teringat babak dalam cerita what you did last summer,yang paderi tue jadi ghost..hehe)

Islam tak perlu semua itu.

Ia memang mudah.

Cuma ambil wudhu’,buat solat sunat dua rakaat dan terus berdoa.Direct pada Allah.

Kalau gundah gulana lagi,cari Quran.Baca.Kadang-kadang Quran nie magic juga.Macam tau-tau je.Kita baca ayat yang ngam-ngam kena dengan situasi sekarang.

Tenang je rasa.

Bila saya lihat orang Islam zaman sekarang tak sembahyang,saya rasa sedih.

Bila susah,baru ingat Dia.Bila senang,sejadah entah kemana.Ingatan buat saya terutamanya.

Teringat kata-kata Yusuf Islam.

“I’m luckily met Islam,before I met the Muslim..”

Sesi muhasabah diri sebelum buat thesis.Insaf.

Minta banyak-banyak pada Allah,Husna.InsyaAllah Dia tidak akan menghampakan kita.Kadang-kadang Dia bagi magic.hehe.

Gambateh..aja aja fighting!

sejuk oh! :)

No comments: