Wednesday, January 23, 2013

Merinduimu!




Majalah Anis ku letak disisi kiri.Aku terdiam,kelu tanpa kata-kata.Aku malu.Malu yang teramat.Layakkah aku berjumpa dengannya nanti?kenalkah dia dengan diriku,yang tidak punya apa-apa ini?

Aku biasa-biasa sahaja.

Aku bukan orang kaya.Aku tiada harta.

Semestinya ramai umat manusia yang ingin berjumpa dengannya nanti.Adakah dia perasan akan kehadiranku?perasan tentang umatnya yang bernama Husna ini?

Sudah banyak biografi tokoh-tokoh dunia aku baca.Barat dan timur,aku selak satu persatu halaman biografi mereka.

How to build Singapore in 10 years.

Doctor in the House.

A secret behind Apple.


Permulaan semuanya boleh kata sama.Mulanya kebanyakan tokoh ini bukanlah orang senang.Mulanya dengan kepayahan,pengakhirannya dengan kesenangan.Kadangkala di pertengahan kehidupan mereka,dugaan datang bertimpa.Kebanyakan yang melanggar etika manusia kadangkala.

Ada yang terlibat dengan dadah.

Ada yang lahir sebagai anak luar nikah.

Ada yang terlibat dengan rasuah.

Dari situ aku simpulkan,cukuplah hanya membaca kisah-kisah mereka.Mana yang baik,aku ikut,ambil sebagai motivasi.Mana yang buruk,aku tinggal,sebagai pendiding diri.

Cuma kisah figura hebat ini benar-benar menjentik hati.Aku tak pernah jemu membaca biografinya.Mataku ralit membaca satu persatu dairi hidupnya.Kadangkala aku sering terfikir,siapakah yang menceritakan kisah hidupnya yang penuh warna warni ini,sejak dia kecil?

Dia yang menceritakan?bagaimana kisahnya sewaktu dia kecil dahulu?siapa yang mencoretkan pengalaman hidupnya ketika itu?

Apa yang pasti,bila membaca kisahnya,perasaanku bercampur baur.Kadangkala sedih,kadangkala aku ketawa,kadangkala aku tertanya-tanya.

Dia benar-benar hebat.

Kalau tidak,masakan dia dapat menyuap makanan ke mulut seorang Yahudi tua yang mengutuknya banyak kali?

Kalau aku agaknya,geram pun iya.Mahu saja ku biarkan perempuan tua itu.

Tetapi tidak bagi figura hebat ini.

Dihancurkan makanan itu perlahan-lahan,kemudian disuapkan ke mulut si perempuan itu.Sambil mulutnya tidak henti-henti mengutuk figura hebat.

Dia tak marah.Dia senyum sahaja mendengar omongan si tua itu.Dia tahu, si tua itu buta,tambahan pula bukan dia kenal atau cam figura hebat.

Bila dia wafat dan Abu Bakar mengambil alih tugas itu,tersentak si perempuan tua Yahudi  itu.

Mana tangan lembut yang menyuapnya dengan penuh kasih sayang selama ini?

Mendengarkan pertanyaan itu,menitis air mata Abu Bakar.

Aku yang membaca kisah itu turut menangis.Betapa Abu Bakar dan sahabat yang lain merindui dia.

Bilal pun begitu juga.Sampaikan dia tidak sanggup untuk mengalunkan azan.Terutama pabila sampai baris kedua lafaz syahadah.


Kuatnya kecintaan mereka pada figura hebat.

Dia bukanlah orang kaya.Aku pernah terdengar,ustaz kata,jubahnya hanya 2 helai sahaja kalau aku tidak silap.Dipakainya jubah itu sehingga lusuh.

Aku?berapa kali sejak kecil hingga dewasa ini bertukar baju?

Asal nampak sahaja baju cantik yang berkenan dihati,aku beli kadangkala.

Malunya aku dengan dia.

Sudahlah bajunya dibasuh sendiri.Malah,kadangkala kalau bajunya koyak atau tertanggal butang sekalipun,dicarinya benang dan jarum,dijahitnya sendiri.

Lelaki menjahit baju?tak mustahil.Figura hebat sendiri lakukan.Kenapa bukan kita?

Dia bukanlah pelajar universiti.Dia bukanlah pelajar Degree.

Dia tak pernah mendaftar di mana-mana sekolah.

Dunianya hanyalah berjual beli dan menggembala kambing sewaktu kecil.

Bila Jibril memeluknya,menyuruhnya membaca,dia tergagap-gagap menjawab,

“Aku tak pandai membaca”.

Sedihnya hatiku bila mengenangkan peristiwa ini.Betapa jujurnya dia memberitahu tidak pandai membaca.

Dia tidak pernah mendapat pendidikan formal.Tapi,dia mempunyai kekuatan ilmu yang luarbiasa.

Dia gigih meyampaikan ilmu-ilmu Allah.

Bahkan kalau ada sahabat yang ingin mengalunkan Al Quran,diterimanya dengan senang hati.Betapa dia menghargai sahabat yang setia menemani disisi.

Dibandingkan dengan umatnya hari ini.kadangkala peluang ke universiti disalahgunakan.Ilmu yang ada,kadangkala susah diberi.Takut ianya berkurang nanti.Kadangkala juga lewa dalam pengajiannya.Hanya mengharapkan pensyarah semata-mata,tanpa berusaha dengan gigih mencari ilmu dalam hati,dalam jiwa.

Dirinya seorang yatim piatu.

Tak sempat merasai kasih ayah,yang pergi sewaktu dalam kandungan.Dituruti dengan si ibu,ketika umurnya dalam usia muda.

Menumpang kasih datuk pun tidak lama.Begitu juga bapa saudara.

Kasihan dia.pada siapa dia mahu luahkan rasa hati?

Aku yang baru kejauhan sedikit dari keluarga kadangkala rindu pada ayah dan bonda.Sedang dia,tidak punya siapa-siapa untuk mengadu dalam usia muda.

Tapi aku tahu,Allah menjadi kekuatannya.Menjadi tempat pengaduannya.

Teringat ketika aku membaca kisahnya sewaktu berdakwah di Thaif.Dia dibaling batu bertubi-tubi bersama sahabatnya.Apa yang menghibakan hatiku,sahabatnya itu terperasan satu bunyi didalam kasut.

Nak dikatakan air hujan,mustahil.Waktu itu panas terik.Matahari terpacak diatas kepala.

Bila si sahabat menoleh,alangkah sedihnya hati.Kasut yang dipakainya berwarna merah.


Darah,ya Allah.Darah!KekasihMu cedera parah di kaki.Darah tidak henti-henti mengalir sehingga memenuhi kasut lusuh yang dipakainya.

Sampai di perenggan coretan kisah itu,mengalir air mataku.

Sakitnya,dia,ya Allah.Kasihan!

Bila malaikat meminta izin padanya untuk meruntuhkan gunung-ganang sekitar Thaif,bagi membalas dendam atas perbuatan mereka yang tidak berperikemanusiaan,dia menahan.

Jangan,katanya.Mungkin bukan golongan ini yang akan beriman.Moga-moga keturunan mereka kelak yang akan beriman pada Allah dan Rasulnya.

Aku tidak pernah berjumpa orang sebaik itu.Hatinya halus,ibarat sutera.

Bila ku melihat orang kafir hari ini yang mempersendakannya,aku sedih.

Aku juga hiba melihat reaksi umat Islam yang berarak disini sana.Orang dicederakan,polis lari bertempiaran bahkan pembunuhan itu bagaikan satu keperluan.

Bagaikan orang yang tiada akal pertimbangan! Umat apakah ini?

Aku tahu,dia melihat umatnya ini dari kejauhan.Barangkali hatinya rawan.Kemanakah nasib umatnya tatkala tiba hari pengadilan?

Aku rindukanmu,ya Rasulullah!


No comments: