Tuesday, April 1, 2014

Biarlah setinggi langit


Sementara menunggu kelas yang akan bermula pada pukul 4 petang,saya dan Edlin duduk berbual-bual dihadapan Jabatan Sains Politik.

Asyraf,kawan saya yang lain turut serta. Edlin dan Asyraf agak ‘nerveous’. Diorang ada pembentangan sekejap lagi. Kelas Prof Agus.

Keep calm and do the best. Hehe.

Tengah berbual-bual,datang seorang pakcik. Bertanyakan tentang bilik pensyarah yang berhadapan dengan kami.

“Pensyarah itu ada di bilik tak?ada nampak dia keluar dari biliknya?”

“Tak nampak pula,tuan. Kami baru sahaja duduk disini..”

Melihatkan dia agak keletihan,saya mempersilakan dia duduk bersama kami.

Lalu dia membuka cerita. Rupanya,dia seorang pensyarah. Dari Sumatera,Indonesia.

Sedang menyiapkan thesis PhD. Di Bangi.

Dia berkongsi pengalamannya menjadi pensyarah,suasana di Sumatera.

“Dulu kamu belajar di mana?” dia bertanya.

“Di Sintok,tuan..” saya menjawab. Termenung jauh sekejap. Saya rindukan tempat yang aman damai itu. Oh!

“Oh,saya pernah ke sana dulu. Dekat dengan Thailand kan? Kalau mahu ke pekan,ada pekan namanya Changlun kan..”

Saya mengiyakan. Tempat nostalgia.

Dia kemudian bertanyakan benda yang sama pada Edlin dan Asyraf.

“Kamu sudah menikah belum?” haha. Saya dah agak. Mesti soalan ini yang akan ditanya.

“Belum,tuan. Calonnya tiada lagi..saya mahu menikah sama master dulu.” :D

“Kalau sudah ada calon,cepat-cepat menikahnya..”

Lalu dia bertanyakan apa yang kami belajar sepanjang pengajian sarjana ini. Kami bercerita tentang subjek politik yang kami pelajari. Apa yang saya dapat katakan,kami senang bercerita dengan dia. Ilmunya banyak dan dia juga senang berkongsi.

Dia bercerita tentang suasana politik di Indonesia. Rupa-rupanya,dia adalah pengerusi pilihanraya di wilayah Sumatera. Hebat.

Dia juga menasihati kami supaya belajar bersungguh-sungguh. Jangan putus asa mencari ilmu. Dia bertanyakan cita-cita setiap seorang dari kami. Katanya,anak muda hendaklah bercita-cita tinggi.

Tapi,ada satu pesannya yang saya ingat sampai sekarang.

“Orang muda itu,biarlah cita-citanya setinggi langit. Supaya bila dia jatuh kelak,dia masih berpaut pada bulan..”

Sangat mendalam ayat itu.

Jam semakin hampir ke pukul 4. Kami meminta diri untuk ke kelas Prof Agus.

Bila meninggalkan pakcik itu,baru saya teringat.

“Edlin,kita bual-bual dengan pakcik tue,kita lupa satu benda. Lupa nak tanya nama dia.. lepas tue,Husna pula pegi panggil dia ‘tuan’. Should call him ‘bapak’kan..”

Waduh. Waduh.

Jadi,anak muda. Bercita-citalah sepanjang usiamu!


No comments: