Sunday, May 8, 2011

Minggu Kedua bulan Mei


Pagi ini,saya ada peperiksaan subjek Politik Asia Tenggara.Selesai solat subuh,handset saya berbunyi..beep.Saya agak,tentu mak yang akan hantar mesej itu.Rutinnya begitulah.Kalau anaknya menghadapi peperiksaan besar,pagi-pagi lagi dia sudah hantar mesej.Risaunya mengalahkan saya,yang akan menghadapi peperiksaan hari tue.Dialah yang akan berdoa,baca Quran mendoakan anaknya yang jauh dimata ini.Kadang-kadang saya rasa malu pula.

Bila saya chek,memang emak yang hantar.Pesannya,buat yang terbaik untuk peperiksaan hari ini.Doanya sentiasa tidak putus-putus,mengharapkan Allah member petunjuk dan semoga semua jawapan saya betul.InsyaAllah.

Yang membuat saya ‘touching’ sekejap,dia kata saya tiada salah apa-apa dengan dia..hmm..

Mak,you make my tears rolling down this morning..

Sebelum pergi peperiksaan,saya telefon dia sebentar.Mohon dia doakan yang terbaik buat saya.Selain daripada hendak menenangkan hati pabila mendengar suaranya.Suara yang sentiasa positif dan penuh nasihat.
Selain itu,saya ingin sampaikan ucapan hari ibu buat bonda saya.
Dia minta saya nyanyi lagu hari ibu…hehe…alahai emak,mana boleh nyanyi depan orang ramai.Nanti kantoi lah suara saya ^_^

Jauh disudut hati,saya akan menelefonnya dalam waktu terdekat ini.Nak cerita macam-macam dengan dia.

Itulah emak.Kalau jauh anaknya dari pandangan mata,hatinya sangat risau,mengenangkan anaknya.Tapi dia yakin Allah akan menjaga anaknya elok-elok.

Emak lah guru terbaik buat saya.Guru pertama saya selain dari ayah,yang merangkap guru besar pertama tak rasmi buat kami adik beradik.Teringat dulu waktu belajar dengan emak di sekolah,kalau kena cubit itu sudah perkara biasa.Menangis?normal lah tue.Sakit.

Tapi,bila lihat tempat dimana saya berdiri sekarang,saya rasa amat bersyukur.Tak mungkin dengan didikannya yang agak tegas,tapi lembut,saya berada pada kedudukan hari ini.

Maha Pengasihnya Allah Taala,Dia letakkan kedudukan ibu itu ditempat yang teratas sekali dalam kehidupan manusia.Kalau tak,masakan tempat kandungan kita dulu dipanggil ‘rahim’?.Didalam rahimlah,kita berkongsi kasih sayang dengan ibu kita.Maha Suci Allah yang membenarkan namanya digunakan oleh seorang manusia,yang bergelar IBU.

Buat emak tersayang yang berada nun jauh di mata,ketahilah anakmu ini sangat menyayangimu.Mendidik saya supaya sentiasa mengamalkan sifat mahmudah dalam kehidupan seharian.Mengajar saya supaya sentiasa ingat rahmat dan rezeki Allah ada dimana-mana,selagi kita berusaha.

Puan Safarina binti Hj Md Kassim sentiasa dihati saya.Selama-lamanya.

Bulan Mei memang sentimental.Sebab banyak hari istimewa..
Tak dapat bayangkan andai saya ingin menyambung pengajian kelak.Kena kuatkan hati,untuk berpisah dengan emak dalam tempoh yang lama.Mampukah? 
   




No comments: