Thursday, April 14, 2011

Kerinduan ini


Sungguh,saya tak pernah lupakan dia.Saya rindu dia.Dia banyak beri semangat , nasihat pada saya.Dia kata “Husna,belajar sungguh – sungguh.Orang berilmu nie,beza dengan orang tak berilmu..cari ilmu di mana  mana.Jangan putus asa,Husna”.Sampai sekarang saya ingat kata – kata dia.

Sejak dia pergi,saya rasa macam mimpi sampai sekarang.Kadang – kadang bila saya fikirkan sesuatu,hati saya macam berdetik ‘oh,nanti nak tanya dialah.Mesti dia tahu’.Selepas itu,baru saya sedar dan macam kena suntik,baru saya tahu dia sudah tiada disisi saya.Selama – lamanya.

Saya pernah cakap kat bonda,saya masih dalam bayang – bayang dia.Allahuakbar.Saya tahu,bila saya cakap macam tue di telefon,mesti air mata gugur.Saya tak kuat nak tahan air mata tue.Dan bonda disebelah sana,mesti diam.Saya tahu dia pun rasakan benda sama.

Saya redha dengan takdir Allah.Saya percaya pada qada dan qadarNya.. kadang – kadang ,kerinduan ini menggunung.Saya teringat waktu – waktu akhirnya,berulang kali dia katakan pada kami,dia nak ‘pulang ke rumahnya’.Kami redha dengan dengan kepulangan dia ke  ‘rumahnya’ itu.Dan hari–hari yang mendatang,kami teruskan dengan semangat dan nasihat dia.Saya kena kuat.

Atok,walaupun atok sudah tiada disisi Husna,kasih – sayang ,dorongan dan nasihat atok tetap mekar di hati Husna.InsyaAllah,kita jumpa disana,tok.Kami adik beradik sudah tiada atok lagi di kedua-dua pihak.Adik saya selalu menuturkan betapa dia rindu pada atok...

Pada sesiapa yang ada atok dan nenek,tumpahkanlah kasih sayang anda sepenuhnya buat mereka.Layanlah mereka dengan lemah lembut.Sesungguhnya,mereka tahu samada kamu layan dia ikhlas @ tak.Mereka kaya dengan pengalaman.Duduklah dengan mereka,layanlah mereka berbual.Bagi mereka,itu sudah cukup menggembirakan.Saya teringat,saya selalu tanya dengan arwah tentang sejarah.Arwah cukup mahir dengan sejarah negeri saya.Atok juga ajar saya banyakkan membaca kalau nak jadi orang yang berpengetahuan.

Pesanan dia yang masih berbekas dihati saya ialah,mengadulah dengan Allah kalau ada masalah.Jangan mengadu dengan manusia,masalah tak akan selesai.Fikirlah positif selalu.

Kenangan motorsikal Honda,Muar,masjid,asam pedas,tongkat yang atok gunakan,radio ikim yang selalu atok dengar,Al – Quran, akan mekar di hati saya selama – lamanya.Ya Allah,tempatkanlah dia dikalangan orang beriman.Cucurilah rahmat ke atas rohnya.Saya sayang dia.Satukanlah kami sekeluarga disana kelak,Ya Allah.Amin.

No comments: