Thursday, October 13, 2011

Puding Kaklong

Rezeki.

Minggu lepas,saya,Farhana dan Afifah menerima tanggungjawab besar.Kami ditugaskan untuk membuat puding.Sepatutnya saya,Kak Izan dan Afifah yang membuatnya.

Tetapi Kak Izan tak berapa sihat.Jadi Farhana telah mentake overkan tugas Kak Izan.hehe.Jadilah kami bertiga,masing-masing anak sulung membuat puding pada petang itu.

Err..sebut pasal puding,mesti ada yang kata,

“Senang je buat buat puding..”

Dulu,pernah juga saya buat puding.Itu la kali pertama,itu juga yang terakhir.Sebabnya,kwang kwang.Tak jadi sangat..hehe.macam serik pula selepas tue.Jadi,setiap kali emak membuat puding di rumah,saya menjadi pemerhati tak rasmi.hehe.

Sedap tau puding kastard.Suka sangat!

Entah macamana,petang tue,kami tawakal pada Allah.Niat kami cuma hendak menjamu sahabat-sahabat semua malam tue.

Mula dari ambil periuk,kemudian kami bersihkan semua peralatannya.Kata Kak Izan,kuantiti untuk bahan puding tue adalah 1:4.Maknanya,kalau 1 cawan tepung kastard,4 cawan air.Kalau emak buat di rumah,dia akan membancuh tepung kastard tue dengan susu cair.

Wah..dah teringat-ingat!

Setelah selesai menyukat semuanya,kami pun mulalah mengacau.Disinilah cabarannya.Dulu,saya kantoi part nie la.Adunannya jadi melekat,sebab api terlampau kuat mungkin.

Saya,Farhana dan Afifah bergilir-gilir mengacau.Hati tak berhenti-henti berdoa.Semoga menjadilah hendaknya puding tersebut.Maklum,ia dibuat didalam kuantiti yang banyak.Kalau ada apa-apa yang terjadi,membazirlah jawabnya.Sayang rezeki.

Bila ia mula likat,kami pun perlahankan api.Waktu nie,kena kerah tenaga sepenuhnya.Yeahhh..macam nak kacau dodol tue.hehe.

Alhamdulilah,ia jadi!itu pun,entah berapa kali kami merasa adunan tersebut di hujung senduk.Untuk memastikan ia benar-benar masak.Kalau tak,alamat ada yang ulang-alik ke tandas malam nanti.

Tak mahu tanggung risiko..;-P

Kami pun menuang adunan ke dalam 3 buah mangkuk besar.Agak banyak hasil yang diperolehi.Tapi kami puas.Rasa bersyukur sangat pada Allah kerana mempermudahkan segala-galanya.


tadaaa...alhamdulilah siap..

Selesai menyejukkan adunan puding tersebut,kami membuat kuah koktelnya pula.Kuahnya tidaklah sesukar mana.Anda cuma perlukan buah koktel didalam tin,dan juga susu cair.Boleh juga tambahkan nata de coco kalau suka.Kemudian semua bahan tersebut dicampur.Ada orang,dia masak dahulu kuah tersebut.Untuk mengelakkan mual.Mungkin ada sesetengah antara kita,alah pada susu.Termasuklah teettt..=)


Malam itu,di jamuan..



si kecil sudah mula mengantuk.kesian arep..

Alhamdulilah,mendapat respons yang positif daripada sahabat-sahabat semua.Ada yang bawa balik lagi.Terharu mungkin.Rasa saya,kalau kita masak sedap-sedap,kemudian orang makan dengan rasa gembira,itu adalah kepuasan diri yang sebenar.Betul tak?


Ada yang tanya,

siapa yang buat puding?

Kami bertiga cuma tersenyum sahaja sambil memandang antara satu sama lain.hehe.Malu kami nak kabo kat depa sume.

Biarlah menjadi misteri.hehe.

Kak Izan kata,dia sudah boleh menarik nafas lega,sebab sudah ada pewaris.hehe.Farhana beritahu,puding banyak lagi,cuma kuahnya sudah ilek.Jadi kami pun membuat kuahnya di hari lain.Untuk menghabiskan saki baki puding yang tinggal.

Kali ini,saya buat dengan Kak Bai,Kak Bayani dan Farhana.Kak Bayani dan Kak Bai kena hantar laporan praktikum.Join kami sekali malam tue.hehe.


hidangan sebelum menyiapkan puding.yeah!thanx kak bai.alhamdulilah..=)

Paling tak tahan,sepanjang membancuh kuah puding tue,Kak Bayani belajar bahasa Perancis secara tak rasmi dengan saya.hehe.Mana yang saya tahu,saya ajar pada dia.Kita sama-sama belajar ye,kak?


Soleil,soleil.Çomment cava.Bon nùit.Mádámóiselle Bayani.

Ish..ish..sudah macam tutorial bahasa Perancis pula malam itu.Bahasa Perancis seronok dipelajari.Ada juga lagu-lagu bercorak Islamik.Contohnya macam lagu douce mere.Penyanyinya Miloud Zenasni.Nanti saya cerita mengenai bahasa ini di entri yang lain.InsyaAllah.

Kami pun mengagih-agihkan puding tersebut pada sahabat yang lain.Hmm,akak roommate saya,Kak Jue sudah pulang ke Terengganu.Kalau tak,boleh saya beri pada dia.Rindunya akak!



tangan misteri..jeng..jeng..

Alhamdulilah,puding tak membazir.Suka sangat.InsyaAllah,nanti kalau ada masa,boleh la saya buat lagi.hehe.Tak takut dah.Selepas nie,kalau emak nak buat puding di rumah,boleh cakap begini kot,


“Takpe mak.Biar kaklong buat.hehe..”

Esoknya,Kak Bayani..

“..Husna,soleil,soleil…comment cava..”

Wah,dia sudah pandai cakap fránçáis sekarang!hehe..lepas la ke Paris nanti..hehe..
 


Sunset di Kachi.Cantik kan?


No comments: