Tuesday, May 22, 2012

Ada Hikmah,ada Tarbiah




Kita sering berdoa,meminta pelbagai perkara dengan Sang Pencipta.Doanya berhari-hari.Malah sampai bertahun-tahun,lebih-lebih lagi kalau hajatnya besar.

Kadangkala juga doa yang dipohon itu tidak segera diperkenankan.Kita seringkali kecewa disitu.Walhal,Allah mahu menguji hati ini,adakah hambaNya redha dengan setiap ujian yang diberi.

Kalau Allah tak perkenankan didunia,jangan kecil hati,bermuram durja.Dia akan perkenankan di akhirat sana,sampai kita tertanya-tanya,mengapa begitu banyak sekali nikmat yang kita perolehi di akhirat nanti.Rupa-rupanya Allah yang Maha Penyayang menyimpan semua doa-doa kita.Untuk menggembirakan kita.

Kadang kita kecewa juga,kenapa doa itu tidak dimakbulkan.Rupa-rupanya,ada hikmah tersendiri.Kita tidak tahu apa yang terjadi pada masa depan.Barangkali Allah melindungi diri kita itu dengan tidak makbulkan doa kita.Dia lebih sayangkan kita,sebagai hambaNya.TelahanNya tidak pernah tersasar.

Kita sudah berusaha bersungguh-sungguh,keputusannya masih sama.Allah mengajar kita supaya lebih gigih berusaha.

Siapa tahu?sebab Dia Maha Pemurah,Maha Memperkenankan doa kita.

Jangan sedih,jangan kecewa andai doamu tidak diperkenankanNya.Lapangkan hati,sesungguhnya Allah Taala lagi Maha Mengetahui buat diri ini.

Cukuplah berdoa supaya Allah memudahkan dan meredhai apa yang kita lakukan dunia akhirat.Kerana ‘rasa redha’ itu sangat mahal harganya!

:: berlapang dada itu jalan terbaik! ::



No comments: